Zapraszamy! poniedziałek - piątek 7:00 - 22:00, sobota 8:00 - 18:00, niedziela 10:00 - 14:00, ul. Goworowska 34 II piętro, 07-410 Ostrołęka

FORMA5 Club

Rozgrzewka - najważniejsza część treningu

02.02.12


 
 
Bardzo często spotykam się z rozgrzewką na siłowni, polegającą na kilku wymachach ramion w przód i tył, po czym zaczyna się trening zasadniczy. Czy taka rozgrzewka wystarczy? A czy rozgrzewka nie jest nam potrzebna gdy wychodzimy pograć z kolegami w „nogę”? Czy należy zrobić rozgrzewkę wybierając się na mecz tenisa ziemnego ze znajomymi? Odpowiedź jest prosta: każdy wysiłek fizyczny, czy to amatorski mecz piłki nożnej czy zawody sportowe zawodowców powinien być poprzedzony odpowiednio przygotowaną rozgrzewką.
 

Jaki efekt w organizmie wywoła rozgrzewka?

 
 

Podstawowym celem rozgrzewki jest przygotowanie organizmu do czekającego go wysiłku na treningu lub na zawodach poprzez stosowanie określonych ćwiczeń, które powinny zapewnić:

  • przejście z poziomu spoczynku na wysiłek w zakresie mechanizmów zaopatrzenia tlenowego, termoregulacji, gospodarki energetycznej i elektrolitowej

  • „przetarcie” dróg nerwowych biorących udział w przewodzeniu impulsów związanych z przebiegiem odruchów warunkowych, będących podstawą wykonania określonych ruchów

  • przygotowanie całego aparatu ruchu, a wiec mięśni , wiązadeł i stawów do prawidłowego i sprawnego wykonania wyuczonych nawyków ruchowych

  • odpowiedni poziom i charakter stanów emocjonalnych

     

 

Osiągnięte dzięki ćwiczeniom rozgrzewkowym podwyższenie temp pracujących mięśni może mieć pozytywny wpływ na wykonanie przyszłej pracy poprzez:

  • wygenerowanie większej mocy maksymalnej

  • zwiększenie siły skurczu i rozkurczu

  • zwiększenie jej elastyczności i rozciągliwości

  • przyspieszenie procesów przemiany materii, tym samym procesów dostarczania energii

  • przyspieszenie ich skurczu i rozkurczu

     

 

Podwyższona temperatura ciała usprawnia też czynności układu sercowo-naczyniowego i oddechowego poprzez:

  • polepszenie przepływu krwi przez naczynia krwionośne

  • zwiększenie przepuszczalności ścian naczyń włosowatych dla gazów, płynów, elektrolitów

  • zwiększenie wyrzutu krwinek czerwonych ze śledziony

  • przechodzenie wody z tkanek do krwi (zwiększenie objętości krążących płynów)

  • przyspieszenie częstości skurczów serca

  • wzmożenie wentylacji płuc

  • poprawę transportu tlenu oraz substancji odżywczych